lørdag 10. september 2016

The One Thing

I dag har turen kommet til en av våre ortodontiske leger. Doktor Mateusz Falkowski. I dette blogginnlegget har vi spurt han om hva, det er for han, som gjør at han har blitt en frelst Invisalign lege, og hva det er for en «ene ting» som han vil trekke frem når han skal forklare den største fordelen i forhold til vanlig reguleringsverktøy.'

Ved Dentestetica har vi skjønt at fremtidens ortodontiske behandling ikke er ved reguleringer, i hvert fall ikke regulering alene. Det er fult mulig og mange ganger anbefalt å bruke kombinasjonsløsninger med både skinner (invisalign), regulering og med strikk. Noen tilfeller passer for den ene type behandling, mens andre tilfeller er veldig vanskelig kun med bruk av den ene metoden.

Så derfor har på Dentestetica flere leger, som både snakker og diskuterer sammen og forhåpentligvis kan vi tilby ett så godt og bredt spekter av tjenester at alle våre pasienter blir fornøyd.
Så til Doktor Falkowski.

Først må du fortelle oss litt om deg selv og hvorfor du har blitt så invisalign frelst?

-       Vel. Jeg har jobbet som ortodontisk lege nå i fem år. Jeg holder for tiden på med min doktorgrad innen ortodontologi ved universitetet i Katowice, og jeg jobber både her ved Dentestetica i Krakow og ved universitetsklinikken i Katowice hvor jeg både underviser, tar del i treninger og altså skriver på min doktorgrad.

Det jeg opplever både i arbeidet jeg gjør, men også når jeg er på universitetet er at det ikke er en samstemning mellom det pasienten ønsker å oppnå som ett resultat, og det de litt mer konservative legene her i Polen ønsker å tilby.

Moderne unge mennesker begynner å ta etter utviklingen som typisk har vært i US og i UK for flere år nå, og det er individuell frihet og at man tenker på estetikken. Ikke bare når man er ferdig med behandlingen men også underveis. Jeg merker det spesielt her i Krakow. Veldig konservativ legestand, men mange internasjonale pasienter men også mange internasjonale «orienterte polske pasienter» som ønsker det beste, det nyeste og det som gjør dem lykkelige.

Så hvis du f.eks. tjener 5-6.000 zloty i måneden ved å jobbe for ett internasjonalt selskap hvor du kanskje driver med direkte salg her i Krakow. Du er 24 år, ønsker å se bra ut, du ønsker å se profesjonell ut, og du har faktisk råd til å velge det beste i stedet for å ta til takke med det samme som pasienter måtte ta til takke med for 30 år siden! Da er det min plikt som tannlege å kunne tilby de tjenestene som både er bedre medisinsk og som pasienten vil være mer tilfreds med. Og jeg er ikke i tvil. Hvis en dame på 28 kommer til meg med ett ortodontisk problem og jobber som manager i en skjønnhetssalong. Aldri i livet om jeg vil foreslå henne å gå med regulering i 18 måneder, hvis det er mulig å ordne hennes tenner i løpet av 12 måneder med bruk av usynlige skinner fra Invsialign.
-        
        Så hva er den ene tingen som gjør at invisalign er bedre enn regulering?
-      
         
Huff. Jeg hater å svare på det spørsmålet. Senest i forrige uke var jeg på ett tre dagers langt seminar med en av Europas mest anerkjente ortodontiske leger, og som har jobbet med invisalign i snart femten år. Vi brukte hele dag to å snakke å analysere forskjellige tilfeller hvor vi kan «nøytralisere» eller «sterilisere» effekten på spesifikke tenner etter trekking (mens behandlingen pågår) slik at det er mulig å gjennomføre implantasjon i etterkant av trekking.

Dette er ett av mange mange temaer som jeg sikkert kunne snakket lenge om. Men siden du spør om en ting – så må jeg svare: Pasienten kan ta av skinnen når han/hun ønsker det. Hvis det oppstår situasjoner hvor pasienten ikke ønsker å ha på skinnen (spise mat, pusse tennene, holde salgsmøte, bryllup, etc etc) så kan altså skinnen tas av, og det er absolutt ingen som ser at vedkommende er under behandling.

Det er ikke mulig med bruk av vanlig regulering og det er den ene tingen som jeg virkelig ser er til nytte for mine pasienter. På universitetet kan jeg selvfølgelig ikke svare dette, men for pasienten: Ikke i tvil – Invisalig er ikke bare usynlig. Den kan også tas av når det føles nødvendig.


Kommer du til Dentestetica og trenger ortodontisk behandling så er det Doktor Falkowski som vil bli din lege. Vanlig regulering er ikke mulig for pasienter som kommer fra utlandet (da må du tilbake til Krakow hver sjette uke). Med Invisalign så er det i teorien tilstrekkelig med to besøk til Krakow. Først når du starter behandlingen og når du er ferdig! Men du er selvfølgelig velkommen til både Krakow og oss i Dentestetica, inkludert, dr Falkowski så ofte du vil.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar