tirsdag 6. september 2016

Invisalign – The one thing

Vi fortsetter med å spørre noen av våre pasienter, leger og assistenter hva som er deres favoritt egenskap ved å benytte Invisalign i forhold til vanlig tannregulering.

Tidligere har to av våre assistenter, vår invisalignvertinne og vår daglige leder skrevet om hva det er de ser på som den største fordelen med Invisalign.

I dag har turen kommet til en av våre pasienter. Beata.

Hun har nå gått med invisalign i fire uker og her deler hun sin historie.

Hei. Mitt navn er Beata og kommer fra Krakow. Jeg er 28 år gammel og er nå blitt en nyfrelst bruker av Invisalign.

Når jeg blir spurt om hva som er den ene tingen som virkelig er bra for meg, så må jeg fortelle enn litt lengre historie.

Det startet for syv åtte år siden. Jeg har alltid vært litt flau over mine tenner. Tann nummer to på venstre side har alltid vært ganske kort, en god del kortere enn samme tann på den andre siden, og det har igjen ført til at jeg ikke har ett så jevnt og fint tannsett som jeg ønsker.

Jeg har lenge planlagt å gjøre noe med dette og jeg har tidligere vært til flere såkalte «estetiske tannleger» for å få høre hva de kan gjøre for meg.

Mens jeg har ønsket å få laget fasetter og på den måten få jevne fine tenner, så har jeg flere ganger blitt anbefalt å ikke gjøre dette ettersom min ene tann er for liten. Det som har blitt foreslått er at jeg får laget kroner på mine seks fremste tenner, eventuelt de åtte fremste tennene.

Sist jeg var til en tannlege så var jeg til en av de mest anerkjente estetiske tannlegene her i Krakow og ha foreslo å lage fasetter på mine to fremste og deretter kroner på min tann nummer to, tre og fire på hver side.

Jeg har lest mye om slik behandling og de aller fleste tannlegene anbefaler ikke å sette krone på tenner som ikke trenger å behandles, og det er derfor ikke anbefalt slik behandling. Jeg har derfor ikke akseptert de forskjellig alternativene, siden jeg synes jeg er for ung til å få laget kroner på mine friske tenner.

Så kom jeg til Dentestetica og besøkte deres spesialist på estetisk tannbehandling. Og ganske riktig. Han kommer frem til de samme konklusjonene. Fasetter på de to fremste og kroner på de lengre bak.

Jeg blir selvfølgelig skuffet, men så blir jeg spurt om jeg ønsker en gratis konsultasjonstime med en ortodontisk tannlege. Det er mulig at han kan hjelpe meg.

Det takker jeg selvfølgelig ja til og 2 timer etterpå sitter jeg i tannlegestolen med en annen tannlege, Dr Mateusz Falkowski. 

Han kommer raskt frem til de samme konklusjonene, men han sier at han kan hjelpe meg. Det han foreslår er at han kan gjøre tann nummer to (den tannen som er for kort), to til tre millimeter lengre og samtidig lukke ett lite gap jeg har mellom tann nummer to og tre på samme side.

Etter å ha fått sett en animasjon over hvordan mine tenner vil bevege på seg og hvordan de blir seende ut etter den ortodontiske behandlingen, samtidig som jeg får se en video av deres digitale smilrekonstruering så er jeg overbevist. Med Invisalign kan de gjøre at tannen blir trukket litt ut, slik at det er mulig å lage fasetter. Deretter (etter 12 måneder) kan jeg endelig få laget fasetter på samtlige av mine seks fremste tenner og jeg får det smilet jeg alltid har ønsket meg!


Så det er kanskje ett litt dårlig svar – men jeg har gått til mange tannleger, uten å få hjelp med mine problemer. Når jeg kom til Dentestetica så skjønte de at jeg trengte ortodontisk behandling og ved hjelp av Invisalign kunne jeg få den estetiske behandlingen som tidligere ikke var mulig!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar