Når du
skal legge din helsereise ut av landet, kanskje til Polen, så er det en del
ting du skal tenke over før du bestemmer deg. I dette blogginnlegget skal vi
ikke gå igjennom det medisinske, men legge mer fokus på det de praktiske
utfordringene og hva du bør tenke på fra logistikken sin side.
Videre:
Hva slags behandling vil du motta?
Så: Hva
vil det koste?
Hva om:
Blir vi ferdig i tide, eller må jeg tilbake?
Kanskje:
Blir det mye venting?
Jeg kan
liste opp masse flere spørsmål og problemstillinger som du som reisende vil
måtte møte. Og det kan virke veldig utfordrende om du ikke har en profesjonell
aktør i den andre enden som har vært borti disse spørsmålene tidligere og vet
hvordan man skal forberede den reisende.
Denne
problemstillingen er nok relativt klar for de fleste som reiser ned til
tannlegen i Polen, eller andre land. Det som de fleste ikke tenker på er
hvordan vi som tannklinikk ønsker å forberede oss.
Vi er
gode mennesker som ønsker å gi deg som reisende en så god og positiv opplevelse
som mulig. Vi ønsker å gi deg en så god medisinsk løsning som ditt tidsbudsjett
og økonomiske budsjett tillater og vi ønsker å minimere antall reiser til
Krakow, mengden stress underveis i behandlingen og selvfølgelig gjøre det vi
kan for at du blir mest mulig forberedt.
Når det
kommer 10-15, kanskje 25 nordmenn ned til oss på en søndag til tirsdag og
ønsker intensiv behandling de neste fem, syv, ti dagene, så stiller det
voldsomme krav til oss når det gjelder planlegging. Selvfølgelig er det viktig
at alle bor bra og får god oppfølging fra flyplassen og inn til klinikken
(dette er opplagt), men vi må også vite mest mulig om hver enkelt pasients
preferanser og ønsker og behov for behandling. Bare på den måten har vi
mulighet til å sette av riktig med tid for hver enkelt pasient med de riktige
legene.
Implantater
= planlegging
En
pasient som nærmer seg sytti og mangler samtlige tenner i underkjeven (og
ønsker implantater), vil motta ett helt annet behandlingsløp enn til en kvinne
på 28 som primært kommer ned for kosmetisk tannbehandling, men som også har
litt vondt i to jeksler som du tidligere har fått rotbehandlet i Oslo.
Sånn kan det ikke se ut når man reiser fra Krakow.
For oss,
så er det viktig at vi vet så mye som mulig om den som reiser ned slik at vi er
best mulig forberedt. Vi ønsker å skreddersy individuelle opplegg for hver
enkelt som kommer ned til oss, og på den måten sikre oss at vi både gir den
best tenkelige behandlingen rent medisinsk, men at vi også klarer å bli ferdig
i tide (går flyet på lørdag klokken 15.00, så er siste frist for å sementere
den nye broen over tre ledd klokken 11.00).
Intensiv
behandling
Det er
også viktig for oss at vi klarer å holde våre tidsfrister, minst mulig venting
og at man får ett så effektivt opphold som mulig. Hvis vi vet på forhånd at den
reisende har planer om å besøke saltgruvene i Wieliczka, eller den gamle
konsentrasjonsleiren, Auschwitz, så legger vi kabalen hos oss på en slik måte
at formiddagen torsdag kanskje blir helt fri, eller at man får hele onsdagen
fri til å besøke de severdighetene man ønsker.
Hvis vi
får denne beskjeden på tirsdag, to dager etter ankomstdag, så er det ikke
sikkert vi klarer å oppfylle ønskene til den reisende, og vi har «feilet» i
forhold det vi har lovet som profesjonelle tilretteleggere for tannbehandling i
Krakow.
Med litt planlegging så skal man slippe at det blir sånn!
HELFO
refusjon
Ett
eksempel: Vi hadde en reisende ned til oss for en tid tilbake (2012). Helt
tilfeldig så ble det snakk om Sjøgrens syndrom. Vedkommende kjente
undertegnedes firemening som også lider av samme sykdom. (Lang telefonsamtale).
Som en følge av dette viste vi at vedkommende som kom ned til oss hadde denne
sykdommen. Vi fikk forberedt oss, bl.a. i henhold til HELFO (hvor denne
lidelsen gjør at man får dekket alt av tannarbeid).
Vedkommende
viste ikke dette før han reiste nedover til oss. Vi satte sammen (som vanlig)
tre mulige alternativer for behandling, hvor den ene bl.a. var en
proteseløsning i overkjeven festet i egne tenner (ca. 8.000). Pasienten valgte
i stedet en løsning med fire implantater og fem nye kroner for å erstatte
jeksler, og fire nye kroner på de fire fremste tennene. Totalt ble kostnaden på
nesten 70.000 norske kroner (noe vedkommende ikke var i nærheten av å velge i utgangspunktet).
Men vi klarte å lage en fast løsning, mye bedre for pasienten og etter refusjon
måtte vedkommende dekke 11.000 kroner selv (estetisk tannbehandling for de fire
fremste tennene).
Så som en
konklusjon for dette: Vi lever av å yte service. Vi spør og graver før du som
reisende kommer ned til oss og blir vår pasient. Vi kan kanskje noen ganger bli
oppfattet som litt frekk og som «salgsagenter», men dette gjør vi kun for å
være best mulig forberedt på at du nettopp du kommer ned til oss og at vi kan
skreddersy det opplegget som er best for deg når du går til et skrittet og
besøker tannlege i Krakow.
Ti år med
erfaring
Vi i
Denpro har holdt på i ti år. Vi har gjort mye, mye feil i løpet av de ti årene.
Vi har lært en masse, og forhåpentligvis gjør vi ikke samme feil to ganger. Vi
har fortsatt mye å lære, men etter ti år, så mener vi at vi er det beste, det
tryggeste og det sikreste valget når du skal legge din tannbehandling til
Polen. Det er mange klinikker og agenter som har kopiert våre nettsider, våre
tekster og vårt konsept. Det er heldigvis ingen som har klart å kopiere vår
erfaring! Der er vi unik og det er derfor du som reisende skal velge www.denpro.no når du ønsker å besøke tannlege i
utlandet.
Tannlege i Krakow trenger ikke å være vanskelig.
SvarSlettwww.denpro.no
www.dentestetica.no